Muzeul Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova
înfiin?at în anul 1955 prin str?dania ctitorului muzeelor prahovene, prof. Nicolae Simache, este ast?zi o prestigioas? institu?ie de cultur?, care prin cele 16 sec?ii muzeale deschise publicului, valorific? expozi?ional, ?tiin?ific ?i cultural-educativ, crea?ii materiale ?i spirituale din patrimoniul prahovean, na?ional ?i universal.

"Muzeul trebuie sa fie o ?coala de istorie a gustului - ?i, mai mult - trebuie sa fie nu numai la dispozitia oricui, dar sa întinda mâna catre oricine, pentru a-l atrage, a-l retine cât poate mai mult."

Eroare
  • XML Parsing Error at 1:1310. Error 9: Invalid character

Colocviu

Muzeul „Crama 1777” Valea C?lug?reasc?, str. Valea Larg? nr. 139 A, sec?ie a Muzeului Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova, v? invit? luni, 1 februarie 2021, în mediul virtual s? participa?i la colocviul „Sfântul Trifon, ocrotitorul viticultorilor”.
Vor fi prezentate aspecte privind importan?a revigor?rii unui vechi obicei viticol care deschide sezonul muncilor la vie, precum ?i o serie de similitudini de manifestare a tradi?iilor vinicole specifice ??rilor viticole europene.


   

PROIECT EDUCA?IONAL

Motto:
,,Literele ac?ioneaz? ca semene practice ?i utile, dar ?i ca melodie pur? ?i interioar?.’’
 ♦ Vasili Kandinsky
(citat recomandat de prof. Verginia Nedeloiu)

V? prezent?m c?r?ile po?tale realizate în cadrul proiectului educa?ional „Caligrafia - arta scrisului”, de M?lina-Maria Anghel ?i Cezar Cristian Stoica, elevi în clasa a IX-a G la Colegiul Na?ional „Ion Luca Caragiale” Ploie?ti.






   

24 ianuarie

 
 ♦ Muzeul Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova,
  • „24 ianuarie 1859. Unirea Principatelor – primul pas spre Marea Unire”
• Expozi?ia temporar?: „Ioan Cuza ?i Unirea Principatelor Române – 24 ianuarie 1859”
 
 
♦ Muzeul „Cas? de Târgove? din secolele al XVIII-lea - al -XIX-lea”,
 • „Înf?ptuirea unirii sub Alexandru Ioan Cuza
 
♦ Muzeul „Ion Luca Caragiale”,
   • 162 de ani de la Unirea Principatelor Române”
   
♦ Muzeul Memorial „Paul Constantinescu”,
  • 24 Ianuarie -Ziua de aur a veacului. Cântecele Unirii
 
 
 ♦ Muzeul Memorial „Constantin ?i Ion Stere” Bucov,
  • Unirea Principatelor ?i reformele lui Cuza
  
 
♦ Muzeul „Conacul Pan? Filipescu” Filipe?tii de Târg
• „Ziua Micii Uniri. Hai s? d?m mân? cu mân?!”
 
  
♦ Muzeul Memorial „Nicolae Iorga” V?lenii de Munte
•  Unirea Principatelor Române. Povestea Unirii de la 24 ianuarie
 
♦ Muzeul „Foi?orul Bellu” Urla?i
• „24 ianuarie 1859 – Mica Unire
 
♦ Muzeul „Casa Domneasc?” Brebu
• Unirea Principatelor Române în contextul european din a doua jum?tate a secolului al XIX-lea”
 
 
♦ Muzeul Memorial „Cezar Petrescu” Bu?teni,
 • „Mica Unire”
   
   

Anun?

   

Cu ocazia împlinirii a 162 de ani de la Unirea Principatelor Române, duminic? 24 ianuarie, 2021, ora 11.00, la sediul Muzeului Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova din Ploie?ti, str. Toma Caragiu nr. 10, va avea loc vernisajul expozi?iei temporare „Alexandru Ioan Cuza ?i Unirea Principatelor Române – 24 ianuarie 1859”, urmat de depuneri de flori la busturile domnitorilor din curtea institu?iei.
Evenimentul, cu o deosebit? semnifica?ie istoric?, va fi s?rb?torit ?i în mediu virtual pe paginile de facebook ale Muzeului Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova ?i a sec?iilor sale muzeale, pe site-ul muzeului www.histmuseumph.ro ?i pe www.instagram.com/muzeul.de.istorie.ploiesti/, prin urm?torul program:
 

În Ploie?ti:
 ♦ Muzeul Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova,
   Ploie?ti, str. Toma Caragiu, nr. 10, tel. 0244 522 656
Expozi?ia temporar?: „Ioan Cuza ?i Unirea Principatelor Române – 24 ianuarie 1859”
• „24 ianuarie 1859. Unirea Principatelor – primul pas spre Marea Unire”
 
Muzeul „Cas? de Târgove? din secolele al XVIII-lea - al -XIX-lea”,
   Ploie?ti, str. Democra?iei, nr. 2, tel. 0244 529 439
„Înf?ptuirea unirii sub Alexandru Ioan Cuza
 
Muzeul „Ion Luca Caragiale”,
   Ploie?ti, str. Kutuzov, nr. 1, tel. 0244 525 394
162 de ani de la Unirea Principatelor Române”
 
Muzeul Memorial „Paul Constantinescu”,
   Ploie?ti, str. Nicolae B?lcescu, nr. 15, tel. 0244 522 914
24 Ianuarie -Ziua de aur a veacului. Cântecele Unirii
 
 
În jude?:
 
Muzeul Memorial „Constantin ?i Ion Stere” Bucov,
   Parcul Constantin Stere Bucov, str. Dacia nr. 13, tel. 0244 344 040
Unirea Principatelor ?i reformele lui Cuza
 
Muzeul „Conacul Pan? Filipescu” Filipe?tii de Târg, nr.868, tel. 0244 389 480
„Ziua Micii Uniri. Hai s? d?m mân? cu mân?!”
 
Muzeul Memorial „Nicolae Iorga” V?lenii de Munte
   str. George Enescu, nr. 1-3, tel. 0244 280 861
Unirea Principatelor Române. Povestea Unirii de la 24 ianuarie
 
Muzeul „Foi?orul Bellu” Urla?i, str. Orzoaia de Sus, nr.12, tel. 0244 271 721
„24 ianuarie 1859 – Mica Unire
 
Muzeul „Casa Domneasc?” Brebu
Unirea Principatelor Române în contextul european din a doua jum?tate a secolului al XIX-lea”
 
Muzeul Memorial „Cezar Petrescu” Bu?teni,
   str. Tudor Vladimirescu, nr.2, tel. 0244 321 080
„Mica Unire”
 
 
26 ianuarie 2021
Muzeul Ceasului „Nicolae Simache”,
   Ploie?ti, str. Nicolae Simache, nr. 1, tel. 0244 542 861
„Ceasurile Unirii”
- particip? elevii claselor a XI-a ?i a XII-a de la Colegiul Economic „Virgil Madgearu” Ploie?ti.
   

PROIECT EDUCA?IONAL

Motto:
,,Folosind scrisul de mân?
La?i în urm? opere de art?,
N?scute din pur? pasiune!’’
♦ Monica Cîrstea

V? prezent?m cartea po?tal? realizat? de Iulia Valentina Ion, elev? în clasa a IX-a I la Colegiul Na?ional „Ion Luca Caragiale” Ploie?ti, în cadrul proiectului educa?ional „Caligrafia - arta scrisului”.




   

20 ianuarie 1928

20 ianuarie 1928: Are loc premiera filmului „N?pasta”, dup? I.L. Caragiale.
Poate p?rea curios c? prima ecranizare a unei piese de Caragiale — dintre cele 12 câte s-au realizat — nu este una dintre comedii, ci piesa singular?, în opera marelui scriitor, care este «N?pasta». Elementul de ac?iune senza?ional? al piesei, posibilitatea de a trata drama pe planul actualit??ii imediate ?i — de ce nu? — ecoul la un public mai larg pe care îl putea avea drama ??r?neasc?, au determinat, poate, op?iunea celor care realizau filmul N?pasta.N?pasta (1928), regia: Gh. Popescu, Eftimie Vasilescu.“Film de actori în care critica timpului elogiaz? presta?ia lui Ion Manolescu (‘statur? mar?ial?, sînge rece’), de?i ‘Comedia ilustrat?’ vede în aceast? adaptare caragialesc? ‘un adev?rat p?cat cinematografic!” (Tudor Caranfil, Dic?ionar de filme române?ti, 2002). “Realizatorii ecraniz?rii caragialiene au respectat, în linii mari, drama originar?, c?reia i-au ad?ugat, îns?, cîteva episoade: în deschiderea filmului sînt evocate întîmpl?ri desf??urate cu nou? ani în urm? (…); pe parcursu ac?iunii din pies sînt intercalate momente cu via?a via?a lui Ion la ocn?, evadarea, viziunea acestuia ?i drumul pîn? la casa Anc?i. […] Firma lui Eftimie Vasilescu ‘România-Film’ instituise un concurs de scenarii în vederea realiz?rii unui film inspirat din drama lui I.L. Caragiale N?pasta. S-au prezentat 28 de scenarii, câ?tig?torul a ?inut s? r?mân? anonim.” (C?lin C?liman, Istoria filmului românesc 1897-2000).Informa?ii mai ample în leg?tur? cu realizarea filmului ne ofer?, în amintirile lor, lon Cosma — interpretul lui Gheorghe — ?i Eftimie Vasilescu — coregizor ?i operator al filmului. «În anul 1927, militar fiind, am fost solicitat de E. Vasilescu ?i Ghi?? Popescu s? colaborez în pu?inul timp pe care-I aveam liber, la filmul N?pasta. Am jucat aici rolul înv???torului Gheorghe al?turi de Ghi?? Popescu (lon), N. Manolescu (Dragomir), Ecaterina Ni?ulescu−?ahighian (Anca)... Dac? pentru exterioarele filmului nu existau probleme, filmându-se în împrejurimile Bucure?tiului, la Comarnic ?i la Ocnele Mari, cu interioarele a fost mai greu. În gr?dina cinematografului Marconi de pe Calea Grivi?ei s-a construit, bineîn?eles, dup? terminarea sezonului de var?, o platform? pe care s-a montat un decor al cârciumii. Decorul, din motive de economie, a fost construit din pânz? pe rame de lemn, a?a cum se fac decorurile de teatru. (De altfel, chiar autorul decorurilor era pictor de teatru, Petrescu-Musc?.) Fiind construit în exterior când b?tea pu?in vântul se umfla ca o pânz? de corabie; nu mai spun c? sezonul fiind înaintat ne-a apucat frigul, iar acei care jucam în c?m??i ??r?ne?ti de var? trebuia s? ne c?ptu?im bine pe dedesubt cu flanele ?i din când în când s? ne înc?lzim cu câte o ?uic? fiart?. Pân? la terminarea film?rilor ne-a apucat z?pada, dar de terminat filmul, cu toate greut??ile acelei vremi, tot l-am terminat». «Film?rile de exterior, cele de la Tg. Ocna ?i de la închisoarea V?c?re?ti au folosit o figura?ie autentic?, pu?c?ria?i care-?i isp??eau pedepsele aci. Contra unei «garan?ii» (pe care n-am mai primit-o înapoi niciodat?) am primit autoriza?ia s? film?m ?i ni s-au dat costumele adecvate...» Din relatarea subiectului pe care o cuprinde programul de sal? precum ?i din studiul fotografiilor de lucru care au ajuns pân? la noi putem reconstitui desf??urarea ac?iunii filmului, felul în care realizatorii, plecând de la piesa lui Caragiale, au restructurat-o pentru ecran. Filmul începea cu întoarcerea Anc?i ?i a lui Dumitru c?tre cas?; urma întâlnirea acestora cu Dragomir, o înfruntare Anca−Dragomir ?i apoi crima. Dup? nou? ani, ac?iunea filmului urm?rea strict piesa introducând doar un episod amplu care înf??i?a via?a lui lon la ocn?, evadarea ?i o scen? la cârcium?, în sat. Filmul, odat? terminat, este preg?tit pentru premier?. Presa începe s? înregistreze date asupra filmului, s? insereze fotografii ?i texte cu caracter de reclam? menite s?-i asigure succesul, distribuirea lui pe ecran. Peste tot se subliniaz? caracterul temerar al întreprinderii: «Filmarea unei astfel de opere cu situa?ii atât de profunde — scria revista «Cine-film» — cu st?ri suflete?ti care cer nuan??ri perfecte ?i subtile, f?r? s? tr?deze absolut nimic din gândirea autorului însemna a avea o mare, extraordinar? chiar, doz? de curaj». Premiera filmului a avut loc la cinematograful «Marioara Voiculescu». «Azi ruleaz? marele film românesc N?pasta dup? celebra dram? a lui Caragiale»... «Marele eveniment al zilei la cinema «Marioara Voiculescu» unde se reprezint? cel mai mare succes al stagiunii, N?pasta, puternic? dram? în ?apte acte dup? I.L. Caragiale». Filmul e reluat la mai multe cinematografe din Bucure?ti, apoi în întreaga ?ar?.
Surse:
Cinema nr. 3, martie 1967
http://aarc.ro/…/scriitorii-romani-si-filmul-napasta-lui-ca… https://www.stelian-tanase.ro/calendar-azi-20-ianuarie-2…/20 ianuarie1928: Are loc premiera filmului „N?pasta”, dup? I.L. Caragiale. Poate p?rea curios c? prima ecranizare a unei piese de Caragiale — dintre cele 12 câte s-au realizat — nu este una dintre comedii, ci piesa singular?, în opera marelui scriitor, care este «N?pasta». Elementul de ac?iune senza?ional? al piesei, posibilitatea de a trata drama pe planul actualit??ii imediate ?i — de ce nu? — ecoul la un public mai larg pe care îl putea avea drama ??r?neasc?, au determinat, poate, op?iunea celor care realizau filmul N?pasta.N?pasta (1928), regia: Gh. Popescu, Eftimie Vasilescu.“Film de actori în care critica timpului elogiaz? presta?ia lui Ion Manolescu (‘statur? mar?ial?, sînge rece’), de?i ‘Comedia ilustrat?’ vede în aceast? adaptare caragialesc? ‘un adev?rat p?cat cinematografic!” (Tudor Caranfil, Dic?ionar de filme române?ti, 2002). “Realizatorii ecraniz?rii caragialiene au respectat, în linii mari, drama originar?, c?reia i-au ad?ugat, îns?, cîteva episoade: în deschiderea filmului sînt evocate întîmpl?ri desf??urate cu nou? ani în urm? (…); pe parcursu ac?iunii din pies sînt intercalate momente cu via?a via?a lui Ion la ocn?, evadarea, viziunea acestuia ?i drumul pîn? la casa Anc?i. […] Firma lui Eftimie Vasilescu ‘România-Film’ instituise un concurs de scenarii în vederea realiz?rii unui film inspirat din drama lui I.L. Caragiale N?pasta. S-au prezentat 28 de scenarii, câ?tig?torul a ?inut s? r?mân? anonim.” (C?lin C?liman, Istoria filmului românesc 1897-2000).Informa?ii mai ample în leg?tur? cu realizarea filmului ne ofer?, în amintirile lor, lon Cosma — interpretul lui Gheorghe — ?i Eftimie Vasilescu — coregizor ?i operator al filmului. «În anul 1927, militar fiind, am fost solicitat de E. Vasilescu ?i Ghi?? Popescu s? colaborez în pu?inul timp pe care-I aveam liber, la filmul N?pasta. Am jucat aici rolul înv???torului Gheorghe al?turi de Ghi?? Popescu (lon), N. Manolescu (Dragomir), Ecaterina Ni?ulescu−?ahighian (Anca)... Dac? pentru exterioarele filmului nu existau probleme, filmându-se în împrejurimile Bucure?tiului, la Comarnic ?i la Ocnele Mari, cu interioarele a fost mai greu. În gr?dina cinematografului Marconi de pe Calea Grivi?ei s-a construit, bineîn?eles, dup? terminarea sezonului de var?, o platform? pe care s-a montat un decor al cârciumii. Decorul, din motive de economie, a fost construit din pânz? pe rame de lemn, a?a cum se fac decorurile de teatru. (De altfel, chiar autorul decorurilor era pictor de teatru, Petrescu-Musc?.) Fiind construit în exterior când b?tea pu?in vântul se umfla ca o pânz? de corabie; nu mai spun c? sezonul fiind înaintat ne-a apucat frigul, iar acei care jucam în c?m??i ??r?ne?ti de var? trebuia s? ne c?ptu?im bine pe dedesubt cu flanele ?i din când în când s? ne înc?lzim cu câte o ?uic? fiart?. Pân? la terminarea film?rilor ne-a apucat z?pada, dar de terminat filmul, cu toate greut??ile acelei vremi, tot l-am terminat». «Film?rile de exterior, cele de la Tg. Ocna ?i de la închisoarea V?c?re?ti au folosit o figura?ie autentic?, pu?c?ria?i care-?i isp??eau pedepsele aci. Contra unei «garan?ii» (pe care n-am mai primit-o înapoi niciodat?) am primit autoriza?ia s? film?m ?i ni s-au dat costumele adecvate...» Din relatarea subiectului pe care o cuprinde programul de sal? precum ?i din studiul fotografiilor de lucru care au ajuns pân? la noi putem reconstitui desf??urarea ac?iunii filmului, felul în care realizatorii, plecând de la piesa lui Caragiale, au restructurat-o pentru ecran. Filmul începea cu întoarcerea Anc?i ?i a lui Dumitru c?tre cas?; urma întâlnirea acestora cu Dragomir, o înfruntare Anca−Dragomir ?i apoi crima. Dup? nou? ani, ac?iunea filmului urm?rea strict piesa introducând doar un episod amplu care înf??i?a via?a lui lon la ocn?, evadarea ?i o scen? la cârcium?, în sat. Filmul, odat? terminat, este preg?tit pentru premier?. Presa începe s? înregistreze date asupra filmului, s? insereze fotografii ?i texte cu caracter de reclam? menite s?-i asigure succesul, distribuirea lui pe ecran. Peste tot se subliniaz? caracterul temerar al întreprinderii: «Filmarea unei astfel de opere cu situa?ii atât de profunde — scria revista «Cine-film» — cu st?ri suflete?ti care cer nuan??ri perfecte ?i subtile, f?r? s? tr?deze absolut nimic din gândirea autorului însemna a avea o mare, extraordinar? chiar, doz? de curaj». Premiera filmului a avut loc la cinematograful «Marioara Voiculescu». «Azi ruleaz? marele film românesc N?pasta dup? celebra dram? a lui Caragiale»... «Marele eveniment al zilei la cinema «Marioara Voiculescu» unde se reprezint? cel mai mare succes al stagiunii, N?pasta, puternic? dram? în ?apte acte dup? I.L. Caragiale». Filmul e reluat la mai multe cinematografe din Bucure?ti, apoi în întreaga ?ar?.
Surse:
Cinema nr. 3, martie 1967
http://aarc.ro/…/scriitorii-romani-si-filmul-napasta-lui-ca… https://www.stelian-tanase.ro/calendar-azi-20-ianuarie-2017/
ing. Monica Violeta Bostan
Conservator coordonator al Muzeului "Ion Luca Caragiale" Ploie?ti
   

Nicolae Iorga despre Valea Teleajenului

Introducerea c?r?ii „Documente de pe Valea Teleajenului?, 1925
 
 
Valea Teleajenului, al c?rei centru e V?lenii de Munte, adic? „Rîurenii” de c?tre munte, arat? prin înf??i?area satelor ei bogate, cu cl?diri de o art? real? ?i variat?, c? a fost din vechi, din foarte vechi vremuri un drum de cultur?. ?tefan Grecianu spunea despre acest drum: „nu era pe la muntele Bratocea, pe unde izvor??te apa Teleajenului, ci pe la Vârful lui Crai ?i terasa Tabla Bu?ii, unde izvor??te apa Telejenelului, ?i este ?i valea Cera?ului, se f?cea circula?ia pe atunci, ?i a?a mai jos revenea tot în valea Teleajenului spre V?leni c?tre Ploie?ti.
C?r?mizile romane aflate în fundul ei, dovedind c?, pe lâng? comunica?ia prin trec?torile Moldovei de Jos, ?esul muntean el însu?i avea o leg?tur? cu Ardealul ?i anume cu partea cea mai pu?in romanizat? ?i exploatat? din acest ?inut, nu sunt cea mai veche urm? de trecut pe aici.
La Drajna de Jos s-au g?sit foarte frumoase arme din epoca de bronz, asemenea cu produsele cele mai fine ale atelierelor din Apus le-am depus eu însumi la Museul de Antichit??i din Bucure?ti care arat? ce b?trâne sunt a?ez?rile omene?ti în aceast? regiune.
Dat fiind c? Slavii din secolul al VI-lea, cu cari lupt? Bizantinii Imp?ratului Mauriciu, erau pe lâng? riurile Ilfov („„Ilivachia”) ?i Buz?u, nu exist? îndoial? c? se men?inea drumul Teleajenului ?i trec?toarea de la Tabla Bu?ii. Numele râului poate s? fi venit înc? de la n?v?litori ?i oaspe?i în trecere, apar?inând familiei turanice: dac? este o Teleg?, pe alt? vale, o Teleajn? în Moldova, jud. Vasluiu, numele ?efului bulg?resc Tele? poate îi apropiat de al ambelor ape. Dar supt c?peteniile slave de sigur c? masa locuitorilor r?mânea în cea mai mare parte româneasc?. Dac? Drajna, „R?pedea”, dup? râu, Ogretin, Bratocea, Homorâciu, de la hom-him, deal, sunt nume slave, ?i Stari-Chiojd, într-o vale vecin?, une?te calificativul oficial slavon pentru vechiu cu ungurescul K?vesd, de la k?, piatr?, stânc?, pasul carpatic se zice, foarte pitoresc: Cheia, ?i Mâneciul nu înseamn? altceva decât „mâneca”, defileul. Celelalte sate au origine genealogic? (Pose?ti de la mo?ul Posea,etc.).
Faptul c? în cele d-int?iu timpuri ale principatului muntean Domnia „a toat? ?ara-Rom?neasc?” trece de la Arge? la Câmpulung pentru a se coborâ pe Râul Doamnei la linia Dâmbovi?ei ?i Ialomi?ei spre Bucure?ti ?i Târgovi?te, ca ?i privilegiul dat la 1358 de regele Ungariei Ludovic cel Mare Bra?ovenilor, în drum spre Br?ila, ca ?i cum aici n-ar fi fost alt st?pân, dovedesc c? acest ?inut a avut o individualitate bine l?murit?. Numele de S?cuieni, foarte vechiu, pe care-l purta jude?ul pân? d?un?zi, de la Bucov la Chioajde, arat? c? a fost colonisat cu Români din Secuime (cf. Ungureni pentru Români din „?ara Ungureasc?”), c? era o prelungire „transalpin?'' a Secuimii. Tendin?a de osebire a oamenilor de aici, necontenit împrosp?ta?i cu Ardeleni (cf. numele moc?ne?ti în oiu, ca L?z?roiu) se vede ?i din caracterul particular al boierilor de Buz?u, cari dup? Neagoe-Vod? vreau s? împuie ?erii pe Domnul lor, ?i prin atribu?iile militare ale ?eranilor de aici, Ro?ii.
Nu ?tiu dac? V?lenii existau înc? de la începutul secolului al XV-lea ?i e cu putin?? c? el s? fi cuprins împreun? mai multe sate, un grup întreg, ca ?i Câmpulungurile ?i Chioajdele, dar Drajna apare ca loc de „hotar” este chiar cuvântul în slavone?te într-o scrisoare a lui Vlad Vod? C?lug?rul, de la sfâr?itul acelui veac. E vorba de negustorii munteni cari au c?p?tat în Secuime, la Budila ?i Bre?c, berbeci din Moldova ?i, aducându-i acas?, au fost opri?i (acesta e sensul cuvântului slavon care înseamn? de obiceiu „t?ia?i”) ?i p?gubi?i. Nu c? ar fi fost adev?ratul hotar acolo, la Drajna, ci regiunea de hotar, cu vama, trebuie s? fie astfel notat?.
Dar cetatea Teleajenului pe care a luat-o de la Radu cel Frumos, ?tefan cel Mare în 1473 nu putea fi nici sus în munte, c?ci se afla pe drumul n?v?lirii moldovene?ti, nici mai jos, în locuri care nu se pot ap?ra: trebuie s? admitem deci c? aici pârc?labii munteni s-au împotrivit marelui Domn cuceritor. Adaug ?i o alt? dovad?: cînd Moldovenii au întrat în acea zi de 1-iu Octombre în cetate, ei, arzând-o, t?ind capetele pârc?labilor ?i prinzând pe femeile lor, au dus în robie ?i „mul?i ?igani” (cuvintul slavon e „?igani”). Dar p?n? azi o numeroas? ?ig?nie, de me?teri ?i l?utari, mai mare decât în jurul altor vechi m?n?stiri, tr?ie?te în V?lenii de Munte.
De acum numai hasardul luptelor scoate aceast? regiune din patriarcalismul ei neistoric. „În 1637, când „craiul” ardelean Rakoczy a fost chemat în ajutor de Matei Basarab contra lui Vasile Lupu, loan Kemâny, comandantul trupelor princiare era la V?leni, în ziua de 11 Novembre. Vod? însu?i se afla în lag?r pe Teleajen, în p?r?ile Urla?ilor.
La 1692 Brâncoveanu, care intrase în Ardeal, cu Turcii, contra Imperialilor pe la Dragoslave, pentru a participa la victoria de la Zirne?ti, se întorcea pe dincoace, ?i de la Cera? el mergea la V?leni, unde s-a ?inut consiliul de r?zboi cu Serascherul turcesc, cu Pa?ii lui ?i cu Emeric Tokoly. Acela?i pas era s? cunoasc? mândria trecerii mun?ilor în August 1916 ?i am?r?ciunea retragerii din Septembrie al aceluia?i an tragic.
Leg?turile cu oierii se p?streaz?, strânse, în tot acest timp. Astfel ziarul bra?ovean al lui P. Benckner înseamn? c? în Septembre 1681 loan Graissing, ducându-se dincoace, „ca s?-?i vad? oile”, la V?leni, dac? nu e cel din Muscel, mai aproape, se sperie de zvonurile privitoare la ho?i, pune pe c?l?uz? s?-l p?zeasc? pe prag cu palo?ul în mân?, vrea apoi s?-l împu?te când, diminea?a, îl afl? dormind, ?i, alergând oaspetele, prime?te desc?rc?tura în piept. „V?lenarii”, die Wellyener, sar la uciga?, îl bat r?u, îl duc legat la Vod?, dar Bra?oveanul se r?scump?r? cu 500 de lei.
De atunci, de la 1680, e ?i cl?direa „m?n?stirii”, pe locul unde fusese vechea biseric? de lemn, cu cheltuiala Clucerului Hagi Stoian ?i a so?iei lui, Ilinca.
„La începutul secolului al XVIII-lea, la V?leni ca ?i la Câmpina era un târg important, la care se aduceau ?i ca?cavale din Ardeal.
Secolul al XVIII-lea d? ca întâmpl?ri de c?petenie cutremurul din 31 Maiu 1737, refacerea bisericii m?n?stirii între 1742 ?i 1746 ?i trecerea o?tilor lui Nicolae Mavrogheni în Ardeal la 1786. Biserica Bercenilor, într-unul din satele mo?nene?ti, care s-au unit în jurul târgului formând ora?ul V?lenilor, exista acum la 1790, ca ?i, probabil, aceia a Berivoie?tilor, urma?ii lui Berivoiu, P?ncule?tii având m?n?stirea, iar Negule?tii alipindu-se la alt? biseric? ?i Tabacii ?inind pe a lor, Sf. Nicolae.
Afar? de ciuma din 1772, valea nu mai are „evenimente istorice” pentru tot secolul al XVIII-lea.
Dar pribegii dinnaintea n?v?lirilor din secolul al XVIII-lea aflau ?i ei un ad?post în acest col? ferit al ?erii de supt munte. Astfel cu miile se oplo?esc aici fugarii din 1802 înaintea Pasvangiilor, întocmai cum în tragicul an 1916 mul?imea de refugia?i ardeleni, cu preo?ii în frunte, g?sir? aici cel d-int?iu punct de popas în siguran??.
Vama din V?leni e pomenit? supt Brîncoveanu, ca ?i la sfâr?itul epocii fanariote. Vedem din actele noastre cârciuma din apropiere, m?rfile ce trec pe spinarea cailor, conflictele cu dreg?torii de acolo.
Acest început al secolului al XIX-lea a fost o epoc? de înflorire pentru toat? aceast? regiune. De atunci sunt averile, ca a lui Moise P?nculescu, a c?rii cre?tere se poate vedea din documentele ce urmeaz?, de atunci sunt frumoasele locuin?i cu cerdacul pe stâlpi, de atunci ?i înnoirea bisericilor. M?n?stirea din V?leni se reface a doua oar?, dup? cutremurul din 1802, biserica Filip se ridic?, aproape, cu interesantu-i turnule? sprinten, ca s? urmeze Sf. loan ?i cea din Tabaci. Prin împrejurimi, cl?dirile religioase sunt cam tot de pe atunci, afar? de cea din Homorâciu, f?cut? de c?pitanul Iane la 1744, ?i de cea din M?gurele, datorit? unei jup?nese din neamul Filipe?tilor, m?ritat? cu un str?in, Caramal?u. Astfel la Ogretin interesantul mic l?ca? acoperit cu str?lucitoare fresce din 1817, ajutând Radu, negustor din acel sat chiar, ?i so?ia unui alt negustor, din C?rbune?ti, într-o vale vecin?, unde, între pomii livezilor ?i supt o st?pânitoare curte boiereasc?, se f?râm? pietrele unei bisericu?e.
Logof?tul Filip, ctitorul din V?leni,e pomenit înc? la 1819.
Aproape în acela?i timp se a?eaz? trei ?tiri despre V?lenii de Munte ?i p?r?ile vecine.
Duioasa pomenire a logof?tului Filip, ctitorul bisericii cu acest nume, care-?i trimetea oile p?n? în dep?rtatele v?i ale Dobrogii, frumoas? bucat? de literatur? patriarchal?, pe care la doi pa?i de ctitoria logof?tului mocan, o tip?riam acuma cincisprezece ani de zile în „Cuvânt?ri de înmormântare ?i pomenire”.
Presen?a în localitate, la 1833, a consulului englez Blutte, care, în casele chiar ale polcovnicului Panca, atât de adeseaori pomenit în actele noastre, deci în locuin?a mea de azi ?i lâng? aceia unde „misionarele” se preg?tesc pentru o via?? de cultur? activ? ?i de moralitate sf?tuitoare, se l?muria asupra ?erii prin convorbirile lui cu maiorul Constantin Gheorghe Filipescu de la Drajna de Jos, cu „tân?rul plin de sentimente liberale” Stamati Zamora ?i cu dasc?lul local, la lec?iile c?ruia asista, Gherasim sau I. G. Gorjan, traduc?torul Halimalei ?i editorul, mai târziu, de calendare. Un fiu -adoptiv al lui Blutte, probabil un copil din flori, era încredin?at ?colii care era s? aib? de profesor ?i pe înv??atul latinist ardelean David Alm??anu.
În aceste împrejur?ri, discutând pân? la ziu?, a scris str?inul în?eleg?tor de rosturile noastre acea carte francez?, atât de c?lduroas? pentru presentul ?i viitorul nostru, din care Gorjan, c?ruia-i fusese încredin?at?, a salvat numai frumoasa prefa??.
În sfâr?it pe la 1840, tot în leg?tur? cu boierii din Drajna, venea pe aici Vaillant, autorul vastei c?r?i „La Romanie?, în al treilea volum al c?reia zugr?ve?te târgul cu pia?a, cu pr?v?liile ?i hanurile lui, cu casele boiere?ti ?i caldarâmul, cu izvoarele de ap? deasupra V?lencii, cu paji?tile verzi ?i dealurile pr?p?stuite, cu Teleajenul iute ?i b?trâna moar?, cu p?storii din prejur. lat?-l, în calea spre Pose?ti ?i Cheia, la Drajna, unde nu afl? pe proprietar, Alexandru Filipescu, al c?rui nume ?i ale c?rui arme se v?d de-asupra drumului ce suie spre curtea cea veche ?i ale c?rui c?r?i se p?streaz? înc? în noul castel. Afl? aici, în locul vân?torului pasionat ?i boierului liberal, pe prietenul lui de mul?i ani, Colson, de loc din Dauphine, autorul picturii în stil occidental care era odat? la biserica satului ?i a fost adus? apoi la curte. Aici, cl?dirile amestecate ale unei mari ?i bune gospod?rii, cu „cas? de iarn?” ?i „cas? de var?”, cu gr?din? de flori, pavilionul chines cu zâng?nitul clopo?eilor lui, livada rodnic?, sera cu arbori str?ini ?i micul arsenal casnic. O mas? cu maz?re abia culeas? a?teapt? pe c?l?tori. Merge spre Pose?ti printre câmpii înflorite, cu întâlnirea unui alai de mort ?i cu vederea casei de lemn cump?rate treizeci ?i opt de franci, pe care noul st?pân o mut? la dânsul. Astfel se ajunge la Chioajde.
În sfâr?it, în Domnia lui Vod?-?tirbei un geolog englez str?bate regiunea de la P?t?rlage la: V?leni pentru a vedea pu?urile de p?cur? de la P?cure?i („P?curea?a”). ?i el scrie cu privire la acestea: „Am aflat peste treizeci ?i cinci de pu?uri, care sunt f?cute de mo?i, mo?neni, ?i de cei de -acum l?cuitori, fiindc?, mo?ia aceasta fiind megie?easc?, to?i l?cuitorii satului se împ?rt??esc din aceast? p?cur?” .
Mai toate originalele actelor din acest volum sunt la mine.♦  N. lorga.
Muzeograf Mihaela Voicea
   

OMAGIU

Nicolae Simache (5 noiembrie 1905-17 ianuarie 1972)
 


“M-am angajat pe un drum îndr?zne?, într-o munc? nobil?, frumoas?, care m-a pasionat. Am depus eforturi, str?duin??, mi-am sacrificat timpul, via?a, dar am reu?it s? organizez 17 muzee. Deci, mi-am îndeplinit obliga?iile fa?? de societate, i-am dat tot ce am avut mai scump. Ce a?tept? Un somn lung, care simt c? se apropie. Acum când vine vremea bilan?ului, a încheierii socotelilor, parc? îmi vine s? regret c? nu mi-am luat ?i eu un concediu, s? m? îngrijesc, poate o mai duceam…”
♦ Nicolae Simache, 1971
(citat din cartea „Trec?tor gr?bit prin timpul nostru”, Bucur Chiriac)
 
   

15 ianuarie

 

Muzeul Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova
Expozi?ia temporar?: „Casele memoriale în c?r?ile po?tale”
 
Muzeul „Cas? de Târgove? din secolele al XVIII-lea - al -XIX-lea” Ploie?ti
„Recital de poezie în casa lui Hagi Prodan” 
 
Muzeul Ceasului „Nicolae Simache” Ploie?ti
Evocare: „Nicolae Simache - exemplu de d?ruire ?i abnega?ie în domeniul culturii”

Muzeul „Ion Luca Caragiale” Ploie?ti
„Caragiale ?i Eminescu”
 
Muzeul Memorial „Paul Constantinescu” Ploie?ti
„Patru madrigale” de Paul Constantinescu pe versuri de Mihai Eminescu
 
Muzeul Memorial „Nichita St?nescu” Ploie?ti
Moment liric: „De la Eminescu la Nichita”
 
Muzeul Memorial „Constantin ?i Ion Stere” Bucov
„Mihai Eminescu - simbol al culturii române?ti”
 
Muzeul „Conacul Pan? Filipescu” Filipe?tii de Târg
Evocare: „Nicolae Iorga, cronicarul Cantacuzinilor”
 
Muzeul „Crama 1777” Valea C?lug?reasc?
„M?ria Sa, Vinul în literatura popular?” 
 
Muzeul Memorial „Nicolae Iorga” V?lenii de Munte
„Nicolae Iorga despre Eminescu”
 
Muzeul „Conacul Bellu” Urla?i
Medalion omagial: „Mihai Eminescu - 171 de ani de la na?tere”
Moment muzical oferit de prof. Marius Glon?
 
Muzeul „Foi?orul Bellu” Urla?i
 • Recital de poezie: „Mihai Eminescu pentru to?i”
 
Muzeul „Casa Domneasc?” Brebu
„Rena?terea cultural? Brâncoveneasc? (1688 - 1714)”
 
Muzeul Memorial „Cezar Petrescu” Bu?teni
„Mihai Eminescu - Luceaf?rul poeziei române?ti”
 
   

Pagina 33 din 122